Літературне читання

До проблеми нового конкурсу

з відбору підручників для учнів 4 класів

 

ШАНОВНІ КОЛЕГИ!

 

Як відомо, у січні 2015 року  розпочався новий конкурс з відбору підручників для учнів 4 та 7 класів, на який покладали великі надії учительські, батьківські та учнівські громади.

На жаль, сталося так, що ця подія знаходить дедалі більше негативних відгуків, які пов’язані як з організаційними моментами, так і з необхідністю придбання шкільних підручників за кошти батьків (http://osvita.ua/school/method/46424http://osvita.ua/school/46421/;http://osvita.ua/school/46425/; http://osvita.ua/school/46340/; http://osvita.ua/school/45312/; http://www.pohlyad.com/news/n/79190 та ін.) 

Певним чином, негаразди у проведенні конкурсу торкнулася і науково-педагогічних працівників кафедри педагогіки Львівського ОІППО, які ризикнули подати на конкурс оригінал - макет підручника «Літературне читання. Українська мова» для учнів 4 класу загальноосвітніх навчальних закладів з нестандартним (календарним) структуруванням змісту навчального матеріалу, основна частина якого була апробована у школах Львівщини впродовж 2011 - 2015 рр. і отримала схвальні відгуки учителів, батьків та учнів.

Нестандартність полягає ще й у тому, що автори насмілилися запропонувати такий підручник, у якому вміщені твори усіх авторів та жанрів, передбачених чинною Програмою зі змінами (змістова лінія «Коло читання»). Очевидно, що на 190 сторінках вмістити усі твори не можна. Тому передбачалося цей підручник  надрукувати у двох частинах, що, на жаль,  не було сприйнято частиною експертів і стало чи не головною причиною прийняття ними висновку «Підручник може використовуватися як посібник для позакласного читання» або «Підручник не може використовуватися у навчально-виховному процесі», хоч в цілому і вони відзначили багато позитивного, за що ми їм дякуємо.

Тішить те, що  експерти Красуцька Л.Л. (методист районного методичного кабінету відділу освіти Звенигородської районної державної адміністрації Черкаської області, вчитель початкових класів), Єндрущук С.М. (завідувач відділу початкового навчання та дошкільного виховання Волинського ІППО, методист з початкового навчання)  та Ходанич Л.П. (завідувач кафедри педагогіки та психології Закарпатського ІППО, кандидат педагогічних наук, доцент),    прочитавши   оригінал-макет  підручника,   зуміли побачити та відзначити його новизну, оригінальність, доступність, науковість тощо, за що ми їм вельми вдячні.

Висловлюємо подяку й педагогічним працівникам  Львівської області. які з розумінням поставилися до даної ситуації, підтримують нас морально і виражають надію на те, що рано чи пізно  підручник «Літературне читання. Українська мова», 4 клас  (авт..Барна М.М., Волощенко О.В., Козак О.П.) стане рекомендованим для використання у навчально-виховному процесі.

Дякуємо п.Іванні Коберник за підтримку і достатньо високу оцінку змістового наповнення оригінал-макету підручника, висловленого нею на  сторінці фейсбуку (https://www.facebook.com/ivanna.kobernik/posts/948175871862255?pnref=story) 17 березня 2015 року, та всім небайдужим, хто через соціальні мережі бере активну участь в обговоренні  насправді важливої проблеми українського підручникотворення, підтримує тих авторів, які роблять спробу відмовитися від існуючих стереотипів та створити справді нове покоління шкільного підручника.

Підтримуючи відкритість, прозорість у проведенні вибору шкільних підручників учителями, батьками, учнями,   пропонуємо Вашій увазі фрагменти оригінал - макету підручника «Літературне читання. Українська мова», 4 клас (авт. Барна М.М., Волощенко О.В., Козак О.П.) («Читаємо у вересні», «Читаємо у жовтні»), зміст його двох частин, порівняльний аналіз підручників з літературного читання, які рекомендовані конкурсною комісією МОН України учням четвертих класів для роботи на уроках,  на відповідність чинній Програмі  (змістова лінія „Коло читання”)   (Таблиця 1) та витяги з експертних висновків на електронну версію оригінал - макету підручника «Літературне читання. Українська мова» для учнів 4 класу  (зауваження збережені  в  редакції експертів) з коментарем авторів Барна М.М., Волощенко О.В., Козак О.П.)  (Таблиця 2).   

 

З повагою, Барна М.М., Волощенко О.В., Козак О.П.