Семінар "Актуальні питання викладання та перспективи розвитку єдиного курсу "Історія: Україна і світ"" відбувся 13 лютого 2019 року у приміщенні Навчально-методичного центру освіти м. Львова.
Далі19 лютого на базі ЛОІППО в приміщенні Французького альянсу у рамках проекту "Культура добросусідства" відбувся семінар-тренінг для класних керівників 5-9 класів області "Батьківські збори по-новому" на тему "Формула ефективного спілкування ".
ДаліМова згуртовує, об’єднує людей, утворює націю. Мова є важливим засобом не лише спілкування, а й боротьби з недругами. Мова – серце нації… Такі крилаті вислови лунали 16 лютого 2019 року в приміщенні загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 62 м. Львова на ІV загальнонаціональному етапі ХІХ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика.
ДаліЗапрошуємо авторів шкільних підручників – львів’ян – поспілкуватися про сучасний процес створення та поширення шкільних підручників.
Круглий стіл «Актуальні проблеми сучасного українського підручникотворення» відбудеться 21 лютого о 15 год у Львівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти (вул. І. Огієнка, 18а, ауд. 505).
ДаліДискусійна розмова відбулася за круглим столом з керівниками опорних шкіл-учасниць пілотного проекту «Професійний розвиток педагогічних працівників».
Обговорено питання щодо модернізації навчання педагогів у контексті особистісно орієнтованого підходу та Нової української школи, а також можливість організації курсової перепідготовки педагогічних працівників шкіл ОТГ на базі опорних шкіл, які мають сформовану тренерську мережу.
ДаліНа базі СЗШ №4 м.Стрия в дружній і творчій атмосфері проведено тренінг «Використання ігрового методу в екологічній освіті» з учителями початкових класів та природничого циклу шкіл м. Стрия
З учителями початкових класів проведено гру «Зелене місто майбутнього». Вчителі створювали проект міста майбутнього: зеленого, з чистим повітрям, із прибраними вулицями, енергоефективними будинками, затишними під’їздами, із задоволеними своїм життям мешканцями, свідомими та активними членами місцевих громад. Прогнозували: як цього досягти? Приймали рішення: як побудувати таке місто? Визначали існуючі проблеми та шляхи їх подолання. Приймали рішення як досягти бажаного результату. Оцінювали, наскільки готові будувати зелене майбутнє міста у своєму повсякденному житті.
Далі13 лютого 2019 року в КЗ ЛОР “Навчально - реабілітаційному центромі І-ІІ ступенів Святого Миколая” м. Брюховичі відбувся обласний семінар-практикум для методистів закладів позашкільної освіти «Інклюзивна освіта в закладах позашкільної освіти: реалії сьогодення. Педагогічний барометр».
ДаліВалентина Матяшук,
завідувач кафедри суспільствознавчої освіти
Перше вересня – традиційний день початку нового навчального року і від нас залежить, яким ми його влаштуємо для учнів та батьків: пафосно-нудним за старою радянською традицією чи яскраво-незабутнім, який відчинить двері в радісний світ учіння дітей в цьому році. Родзинкою шкільного Першого вересня є Перший урок. Особливість його полягає в тому, що він не стільки покликаний дати дітям певні знання, як пробудити чи розвинути піднесені почуття з обраної теми.
Цьогорічна тема, яка пропонується для розгляду в навчальних закладах освіти, надзвичайно трепетна і священна для кожного українця - «Нам є що захищати» . Вона невіддільно пов'язана з патріотизмом, який в сучасних умовах набуває для нас особливої актуальності. На Перший урок можна запросити батьків, представників громадськості й залучити їх до роботи класу над вибраною темою. Серед них можуть бути учасники Майдану, АТО, волонтери і від того захід набуде особливого звучання, бо всі високі й гарні слова, які будуть вимовлені в його процесі, отримають живе практичне підтвердження.
Структура Першого уроку відрізняється від звичайного. Не варто влаштовувати допит учнів, хто що пам’ятає з питань теми. Актуалізацію опорних знань можна провести, використовуючи фронтальні чи групові форми роботи. А от до висловлення власних міркувань щодо змістового наповнення уроку варто залучити всіх присутніх на ньому. Вибудовуючи урок, необхідно визначити не тільки те, яка навчальна інформація чи способи дії повинні бути засвоєні, а й на якому рівні вони мають бути засвоєні учнями класу на цьому уроці
Рекомендуємо підібрати відповідний до теми лейтмотив уроку для підсилення емоційного сприйняття теми.
Варіанти лейтмотивів уроку:
"Любов до України – це прекрасний слоган. Можна говорити палкі слова про любов до України: це ні до чого не зобов'язує. А любити треба українців, жителів цієї країни – це є любов до України". (Любомир Гузар)
«В своїй хаті своя й правда, І сила, і воля». (Т. Шевченко)
«Дзвін шабель, пісні, походи, воля соколина, тихі зорі, ясні води — моя Україна». (В.Сосюра)
«Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну, красу її вічно живу і нову і мову її солов'їну» (В. Сосюра )
«Можеш вибирати друзів і дружину, Вибрати не можна тільки Батьківщину» (В.Симоненко )
«Народе мій, як добре те, Що ти у мене є на світі». (М. Вінграновський )
«Нема на світі України, Немає другого Дніпра. « (Т. Шевченко )
«Свою Україну любіть. Любіть її... Во врем'я люте. В останню тяжкую минуту За неї Господа моліть» (Т. Шевченко )
«Шматок землі, ти звешся Україною. Ти був до нас. Ти будеш після нас» (Л. Костенко)
«Для всіх ти мертва і смішна, Для всіх ти бідна і нещасна, Моя Україно прекрасна, Пісень і волі сторона.» (Олександр Олесь)
«Народ мій є! Народ мій завжди буде! Ніхто не перекреслить мій народ!» (В. Симоненко)
«Я єсть народ, якого Правди сила ніким звойована ще не була.» (П. Тичина )
«Я знаю вас, нащадки запорожців, Я вірю вам і низько б'ю чолом. Дивлюсь на вас і вірою займаюсь, І б'ю поламаним крилом» (Олександр Олесь)
«Нації вмирають не від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову.» (Л. Костенко)
«Пісня — це коли душа сповідається.» (Г. Тютюнник )
«Українська пісня — це бездонна душа українського народу, це його слава.» (О. Довженко)
«Українська пісня — це геніальна поетична біографія українського народу» (О. Довженко)
«Наша Батьківщина благає допомоги красномовства, бо так багато її преславних подвигів поминається глибокою мовчанкою» (Феофан Прокопович)
тощо.
Пріоритетна мета Першого уроку: поглиблення знань з вітчизняної історії, усвідомлення унікальності нашої держави й народу України, виховання почуття поваги й гордості за свою Батьківщину, подолання поширених стереотипів мислення щодо меншовартості українців.
Завдання Першого уроку:
- оновити і поглибити знання основних етапів розвитку української держави;
- познайомити учнів з найбільшими досягненнями українців у всіх сферах життя та видатними українцями, якими захоплюється ввесь світ;
- визначити спільні цінності українського народу: незалежність, державний суверенітет, територіальна цілісність, яку необхідно відновити, демократичні засади державного устрою, мир, який треба відвоювати, дружба й солідарність всіх етносів України;
- активізувати пізнавальний інтерес дітей до духовної, історичної та культурної спадщини України;
- виховувати почуття любові до України та українства і гордість від того, що я – українець;
- розвивати різко негативне ставлення до виявів насильства, нехтування законом і моральними нормами, дискримінації, соціальної байдужості, подвійних стандартів;
- розвивати й зміцнювати відчуття господаря своєї держави, активну громадянську позицію у всіх сферах суспільного життя;
- виховувати готовність до доброчесної праці на благо України і всього народу;
- формувати готовність і здатність захищати свою державу і народ.
Підготовка до Уроку передбачає ретельне опрацювання вчителем наукової джерельної бази з. питань українського державотворення. Доречно нагадати його основні етапи в ХХ столітті:
Перша незалежність України у ХХ столітті була проголошена IV Універсалом Української Центральної Ради 22 січня 1918 року, який сповістив про утворення Української Народної Республіки (УНР). Сучасна Україна успадкувала від Української революції 1917-1921 років: демократичні засади державного будівництва; державні символи: герб, гімн, прапор; українську валюту – гривню; українську мову як державну мову; принцип соборності – об’єднання українських земель в єдиній незалежній державі.
Далі процес державотворення розвивався наступним чином:
1 листопада 1918 року – Листопадовий чин, у Львові розпочалось повстання, яке завершилось проголошенням Західно-Української Народної Республіки (ЗУНР).
22 січня 1919 року на Софійському майдані в Києві відбулось проголошення Акту злуки УНР і ЗУНР.
15 березня 1039 року відбулось проголошення Карпатської України незалежною державою.
30 червня 1941 року в окупованому Німеччиною Львові відбулось проголошення відновлення УНР.
16 липня 1990 року – Верховна Рада Української РСР прийняла Декларацію про державний суверенітет України.
1 грудня 1991 року в Україні відбувся Всеукраїнський референдум щодо незалежності України, на якому волевиявленням народу було підтверджено Акт проголошення незалежності України, ухвалений 24 серпня 1991 року Верховною Радою України, за який тоді проголосували 346 народних депутатів. 90,92 відсотки виборців дали ствердну відповідь на запитання: «Чи підтверджуєте Ви Акт проголошення незалежності України?».
Не було жодного регіону, жодного населеного пункту, де ідея незалежності України не знайшла б підтримки більшості громадян.
Зокрема, в Криму за незалежність проголосували 54,19 відсотка громадян, у Севастополі – 57,07 відсотка, у Донецькій, Луганській, Одеській та Харківській областях волю до власної держави виявили понад 80 відсотків громадян. В Івано-Франківській, Львівській, Тернопільській, Волинській, Рівненській, Житомирській, Київській, Хмельницькій, Черкаській, Вінницькій областях «за» проголосували більш як 95 відсотків громадян
Вже наступного дня, 2 грудня 1991-го незалежність України визнали Польща і Канада, 4 грудня – Литва і Латвія. Всеукраїнський референдум 1 грудня 1991 року пройшов в один день з першими виборами президента України, ним став Леонід Кравчук.
Основним правовим документом держави є Конституція, прийнята 28 червня 1996 року на п’ятій сесії Верховної Ради України. Можливо, варто нагадати учням основні права громадян України, задекларовані в ній, звернути увагу на недостатнє знання основного закону і нерозуміння його цінностей, що породжує в суспільстві правовий нігілізм (1; 2).
Основний зміст Першого уроку доцільно спрямувати на досягнення виховних цілей: розвиток гордості за свою землю і своїх співвітчизників, радості від приналежності до українського народу, виховання особистої відповідальності за долю своєї держави аж до готовності її захищати від злочинних посягань з боку зовнішнього агресора та внутрішніх ворогів, які породжують і підтримують корупцію, злочинність, сіють етнічну, релігійну та соціальну ворожнечу між нашими громадянами. Для цього доречно згадати борців за волю України, в залежності від віку школярів використовуючи матеріали із серії книг «Життя видатних дітей», біографії персоналій української історії, Героїв Небесної Сотні та АТО.
Варто подбати про відповідне оформлення приміщення класу, де буде відбуватися урок, прикрасивши його рушниками, квітами, прапором та гербом, плакатами тощо.
Рекомендуємо відмовитися від лекційного викладу матеріалу, активно використовувати діалогічний стиль мовлення, вкраплювати в хід уроку елементи дискусій, до яких залучати всіх присутніх на уроці. В процесі висвітлення теми доречно організувати віртуальні екскурсії, подорожі рідним краєм, Україною, Європою, світом; конкурсно-ігрові програми, вікторини, турніри знавців, переглянути й обговорити відео, мультфільми, презентації, фрагменти документальних і художніх фільмів; використати народні пісні, легенди, думи, приказки, читання фрагментів літературних текстів, публікацій у дитячій періодиці, життєвих ситуацій, що висвітлюються у ЗМІ; інтелектуальні ігри, квести, брейн-ринги, флешмоби молодших школярів тощо. В процесі уроку рекомендується використовувати прийоми інтерактивного навчання «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Ток-шоу» тощо.
. Для підготовки першого уроку у 2017/2018 навчальному році пропонуємо вашій увазі наступні орієнтовні матеріали:
Презентації:
«Україна і Євробачення» // ukrajina_i_jevrobachennya.pptx
"Україна на карті"// https://www.youtube.com/watch?v=FD-YZhto4lM
Відео :
Документальні фільми:
«Золотий вересень. Хроніка Галичини 1939 - 1941 рр» // https://www.youtube.com/watch?v=EfXnxyVngkE
«СРІБНА ЗЕМЛЯ. ХРОНІКА КАРПАТСЬКОЇ УКРАЇНИ 1919-1939»// https://www.youtube.com/watch?v=5fN4EyWmlZs
«ХРОНІКА УКРАЇНСЬКОЇ ПОВСТАНСЬКОЇ АРМІЇ 1942-1954» частина перша // 1https://www.youtube.com/watch?v=c1bX6em5PRs
«ХРОНІКА УКРАЇНСЬКОЇ ПОВСТАНСЬКОЇ АРМІЇ 1942-1954» частина друга // 2https://www.youtube.com/watch?v=LxGbJ-RyuTU
«ЛЕГІОН. ХРОНІКА УКРАЇНСЬКОЇ ГАЛИЦЬКОЇ АРМІЇ 1918-1919»// https://www.youtube.com/watch?v=pzDmF-SEm58
Фільми мультимедійного проекту «Моя країна. Прекрасна і незалежна» телеканалу «1+1» та «Першої приватної броварні».
1. «Трембіта» Найдовший у світі музичний інструмент – наш. Трембіту придумали для зв’язку у горах, коли телефонів ще не було. А робили її зі смереки, в яку вдарила блискавка. Трембіта – рекордсменка, її внесено у книгу Гіннеса. Вона завдовжки – 8 метрів, а важить лише півтора кілограми, як кіт. Посилання для перегляду - https://www.youtube.com/watch?v=813bkI4OeC8
2. Літак «Мрія» Наш літак «Мрія» найбільший у світі! Він довжиною, як потяг метрополітену, а шириною як Олімпійській стадіон. Він може перевезти 50 слонів або два кашалоти. Наша «Мрія» найбільший рекордсмен з усіх літаків планети. Посилання для перегляду - https://www.youtube.com/watch?v=tWwzx06-uJc
3. «Сіль» Без солі не може прожити жодна людина. Її видобувають по всьому світу, і в Україні. Наші запаси солі найбільші в Європі. А утворена соляна печера стала настільки велика, що в ній навіть літали на повітряній кулі. Нашої солі дуже багато. Якщо посипати нею всю планету, то вона вкриється сіллю наче сніжною ковдрою. Посилання для перегляду - https://www.youtube.com/watch?v=8YXdnNU5Llc
4. «Гасова лампа» Перша у світі гасова лампа – наша. Коли ще не було електричних ламп, люди користувалися свічками. Їхнього світлам було замало аби ввечері гратися, малювати, читати. Наш винахідник придумав лампу, у яку заливалась рідина – гас. Вона була яскравою і швидко стала популярною у світі. Посилання для перегляду - https://www.youtube.com/watch?v=YdzNW2ENDN4
5. «Чорнозем» Українська земля - найродючіша в світі, бо в нас знаходиться чверть всіх запасів чорнозему планети. Якщо правильно обробляти чорнозем, то на ньому виростає найбільша кількість врожаю. У давні часи, коли землі не обробляли, висота рослин була така висока, що не можна було побачити вершника на коні. Посилання для перегляду - https://www.youtube.com/watch?v=1vNXVKo5EDk
6. «Заповідник «Асканія-Нова» В Україні існує дивний степ, жодного разу не ораний, дикий. Хазяйнують там не люди, а тварини. І називається він – заповідник «Асканія–Нова». Там вільно живуть тварини з усього світу. Зебри з зубрами, дикі коні Пржевальського, рідкісні рослини, птахи та комахи. «Асканія–Нова» – один з найстаріших та найвідоміших заповідників у світі, з унікальним та чарівним світом. Посилання для перегляду - https://www.youtube.com/watch?v=yD-Cbbs10cI
7. «Щедрик» Різдвяний настрій всьому світу дарує українська мелодія «Щедрик». «Щедрик» перекладена різними мовами і популярна в багатьох країнах. Це найдавніша з відомих мелодій у світі. І вона звучить по всій планеті вже більше ста років. Посилання для перегляду - https://www.youtube.com/watch?v=kkaAQxi3LcE
8. «Мапа» Одна з найдавніших мап у світі, знайдених на Землі, наша! Це мапа на кістці мамонта. Був час, коли зовсім не існувало ні паперу, ні олівців. І щоб намалювати, наприклад мапу, потрібні були кістка великої тварини та камінь. Отаку мапу і знайшли в Україні, у поселенні древніх мисливців. На ній було зображено річку, дерево та курінь. Посилання для перегляду - https://www.youtube.com/watch?v=bnbU3_l65HI
9. «Рамковий вулик» Перший рамковий вулик – наш. Вулик – це житло для бджіл, виготовлене людиною. Зовсім давно бджілки жили у гніздах, а щоб поласувати медом, доводилося завдавати їм шкоди. Перший рамковий вулик дав бджолярам можливість піклуватися про бджолину сім’ю, не заважаючи її важливим медовим справам. Сьогодні Україна посідає 1-ше місце у Європі з виробництва меду. Посилання для перегляду - https://www.youtube.com/watch?v=tbSl8WPsrPg
10. «Співочі тераси» Дивовижні «Співочі тераси» - наші. Це такі сади, що співають. Задумували їх, щоб вирощувати смачні теплолюбні ягоди та фрукти. І несподівано помітили, коли вітер шелестить листям та дме у металевих трубах, вбудованих у тераси - звучить пісня. Отже фрукти зріють під чудовий супровід. Створюється враження, що знаходишся у дивовижному театрі просто неба. Посилання для перегляду - https://www.youtube.com/watch?v=_cutjkT8de4
https://www.youtube.com/watch?v=qSwkSWpowQo
https://www.youtube.com/watch?v=xJu8YmPudfk
Кліп квартету "Гетьман".https://www.youtube.com/watch?v=1RgEI11YPZw
Хор ліцею імені героїв Крут// https://www.youtube.com/watch?v=HKPLGX6ilQY
З Днм народження, рідна країно!
З Днем народження рідна земля.
Моя нене, моя Україно -
мої ниви, річки і поля.
І моря, і степи, і долини.
З Днем народження кожного з нас!
Ми зійдем на високі вершини
і наступить наш зоряний час.
Тільки віра дорогу підкаже.
Тільки сила здолає біду.
Розіб"є все підступне і враже.
І свобода розквітне в саду!
З Днем народження, браття по духу!
В світлу мить, в гарний день, в добрий час!
Ми здолаємо війни й розруху
і майбутнє порадує нас. (Г.Потопляк)
***
Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,–
оці степи, це небо, ці ліси,
усе так гарно, чисто, незрадливо,
усе як є – дорога, явори,
усе моє, все зветься – Україна.
Така краса, висока і нетлінна,
що хоч спинись і з Богом говори.(Ліна Костенко)
***
На твоїх джинсах американський прапор,
На твоїй майці – канадське кленове листя.
У твоїх очах видно тільки одне питання,
Хто менi скаже – чому я тут народився.
Не твоя вина - шо ти батька свого син,
А твоя біда – не вміти бути ним.
Не стидайся – то твоя земля,
Не стидайся – то Україна.
Добре там є, де нас нема,
Стань для батька нормальним сином.
Ти знову купиш струйові німецькі шузи,
Твої вуха давно вже звикли до чужої музики.
На твоїх губах застигла гримаса болі,
Чому я тут ше – я хочу давно на волю!
Не твоя вина - шо ти батька свого син
А твоя біда – не вміти бути ним
Не стидайся – то твоя земля,
Не стидайся – то Україна.
Добре там є, де нас нема,
Стань для батька нормальним сином.
Не стидайся – то твоя земля,
Не стидайся – то Україна.
Добре там є, де нас нема,
Стань для батька нормальним сином.
Не стидайся – то твоя земля,
Не стидайся – то Україна.
Добре там є, де нас нема,
Стань для батька нормальним сином.
Не стидайся – то твоя земля,
Не стидайся своєї країни.
Добре там є, де нас нема...(Андрій Кузьма)
***
НЕЗАЛЕЖНА УКРАЇНА
Незалежна моя Батьківщина,
Я борюся за тебе щодня!
Ти для мене, як матір – єдина,
Богом дана нам, рідна земля!
Духом сильна і вільна Країна,
Та як квітка, завжди молода.
Не сумуй, буде все - Україна,
Зникне клята, російська орда.
Ми віками тебе боронили,
Зараз теж у полон не дамо.
Козаки в бій за тебе ходили,
Ворушили вороже кубло.
За нащадків, за мир та за долю,
Помирали Герої УПА.
Щоби вмилися власною кров’ю,
Ті кремлівські, ганебні війська.
Незалежна моя Україна,
Ми здолаємо всіх ворогів.
Буде жити квітуча Країна,
Без загарбників та без катів(Олександр Кобиляков)
НАШ ДІМ - ЦЕ НАША УКРАЇНА
Наш дім, це наша Україна!
Це наша сила, наша воля,
Держав багато, а вона єдина!
Так захисти ж її від ворога лютого!
Повзуть вони, немов черв’яче,
До влади рвуться, як скажені пси!
Не бійся їх, вони тебе бояться!
Вони, на нашій рідній нам землі!
Це окупанти нашої країни,
Перевертні часів СРСР,
Державна мова, рідна мова України,
Так захисти ж її, з тобою Дух Святий,
Скажи їм: «годі нами потикати!
Я українець, а не «руський раб!»
Я українець і я цим пишаюсь,
Країна, рідна Матінка моя!
Не бійся жити і казати їм в обличчя,
Що ви, як ненажерливі сичі,
Не бійся їх, вони тебе бояться,
Вони на наших прадідів землі!
Відстоїмо ми нашу Україну!
Відстоїмо, вона у нас одна!
Єдина, рідна в світі нам країна,
Вона є рідна матінка моя! (Олександр Кобиляков)
ЛЮБІТЬ УКРАЇНУ
Любіть Україну, як матір любіть!
Чи в радості то, чи у горі.
У бій вирішальний за неї ідіть!
Бо зрадник панує на крові.
Вставайте з колін та кайдани порвіть,
Врятуйте від смерті Державу.
Вона незабаром віддячить в ту мить,
Як тільки звільниться від клану.
Усуньте від влади панів і катів,
Бандитів, запроданців клятих,
Продажних ментів, суддів та крадіїв,
Нацистів кремлівських завзятих.
Країна рідненька, ще трохи – терпи,
Невдовзі твоя Перемога.
У бій йдуть сьогодні одні козаки,
Вони немов воїни Бога.
За Неньку встає України народ,
Та іншого шляху немає.
В набат знову б’є захисник-патріот,
Людей він у бій піднімає. (Олександр Кобиляков)
Завершальним етапом уроку стане рефлексія, яка може бути здійснена в різних формах: індивідуальна робота, робота в парах, групах, дискусії, у письмовій та усній формах. Успішна рефлексія містить кілька елементів: фіксація того, що відбулось, визначення міркувань і почуттів щодо отриманого досвіду та планів і побажань на майбутній особистісний розвиток у собі тих якостей, які визначені в завданнях уроку.
Наш великий філософ Г.С. Сковорода вважав, що «Хто добре запалився, той добре почав, а добре почати – це наполовину завершити». Тож хай цей перший урочистий день пройде натхненно й піднесено, подарує радість зустрічі з колегами, учнями та батьками, радість обміну й єднання думками, посіє світлі сподівання на плідну роботу й змістовний цікавий відпочинок між нею, щирі приязні відносини між усіма учасниками навчально-виховного процесу на ввесь навчальний рік.
Список використаних джерел: