Проблеми українського підручникотворення та шляхи їхнього вирішення

07.03.2019

21 лютого 2019 року у Львівському обласному інституті післядипломної педагогічної освітивідбувся круглий стіл «Від авторів до учнів: шлях шкільного підручника». Автори шкільних підручників обговорили  проблеми, з якими вони зіткнулися у процесі створення навчальної книги. 

Внесок львівських авторів чималий: 33 найменування підручників (для 1-11 класів), які отримали гриф МОНУ за період від 2005 до 2018 року. 25 авторів співпрацювали з 12 видавництвами (14 підручників було видано львівськими видавництвами, 10 – київськими, 6 – тернопільськими і 4 – харківським). 14 підручників створені одним автором, а 20 найменувань – у співавторстві, здебільшого з колегами з інших міст України. У львівському  доробку є загалом 6 підручників християнської етики, 5 –  математики, 5 – німецької мови, 4 – хімії, 4– історії, 2 – зарубіжної літератури (з них один перекладений трьома мовами), 2 – громадянської освіти, 2 – букварі, а також по одному підручнику з літературного читання, природознавства, правознавства, захисту Вітчизни та курсу «Я досліджую світ». 

Цікавою є динаміка зростання кількості найменувань за останні 5 років: 2014 рік – 1 підручник, 2015 рік – 2 підручники, 2016 рік – 3 підручники, 2017 рік – 5 підручників, 2018 рік – 12 підручників!

У кожного була своя дорога до авторства. Але на шляху від реалізації авторського бачення до отримання підручника школами всі зіштовхнулися з подібними труднощами. Є розуміння того, що крига скресла і зрештою, стало можливим створення різних за концептуальними чи методичними підходами підручників. Учасники круглого столу сподіваються, що процес написання, експертизи і видання підручників буде реорганізовано і він  стане логічно удосконаленим, врегульованим, прозорим та відповідатиме вимогам часу.

 Окреслення наявних проблем та пропозиції щодо їх вирішення учасники зафіксували спільною Декларацією.

 

Декларація авторів шкільних підручників