Популяризуємо відкриття українських біологів

17.11.2021

Минулого тижня у системі ZOOM продовжив роботу обласний семінар учителів біології «Наукова освіта як основа формування інноваційної компетентності та наукового мислення». Організаторкою та модераторкою заходу була Марія Лазорко, викладачка  кафедри природничо-математичної освіти ЛОІППО. 

Тема цього онлайн-семінару: “Прокаріотичні організми: археї та бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування”. Спеціальною гостею та спікеркою семінару була Світлана Гнатуш, завідувачка кафедри мікробіології  ЛНУ імені І. Франка, кандидатка біологічних наук, професорка. Марія Лазорко привітала учасників та ознайомила їх із питаннями, запланованими для обговорення:

  • Археї та бактерії.
  • Особливості їхньої організації та функціонування.
  • Наукові відкриття та мікробіологічні дослідження.

Сучасна біологія дуже прискіпливо вивчає архей, адже вони мають комбінацію ознак і бактерій, і еукаріотів, а отже, можуть стати ключем до розкриття таємниці походження еукаріотів. Світлана Гнатуш охарактеризувала особливості будови й функціонування Архей та Бактерій, підкреслила, за якими критеріями відрізняються домени Археї, Бактерії та Еукаріоти. Професорка розповіла про дослідження у галузі мікробіології українських вчених, які жили та працювали у Львові, серед яких вирізняються такі науковці: Ф. Камєньський, П. Кучера, С. Кшеменєвський, Г. Кшеменєвська, Р. Вайгль, Г. Мосінг. Г. Мосінг – відомий мікробіолог, епідеміолог, послідовник Р. Вайгля, про нього знято документальний фільм, показ якого відбувся  у жовтні 2021 р.

У другій частині наукового семінару говорили про «соціальну» поведінку бактерій, про таку своєрідну «комунікацію» як спілкування між прокаріотами. Науковиця розповіла про те, як бактерії взаємодіють між собою та з іншими організмами, «співпрацюють», формуючи біоплівки. Вона зазначила, що людина неодноразово стикається з біоплівками у повсякденному житті. Утворення біоплівок та їхнє функціонування – приклад складної поведінки бактерій.

На семінарі вчителі разом із спікерами обговорювали виклад даних тем у підручниках з біології різних авторів, активно ставили запитання спікерці. Учасники спільно шукали шляхи ефективного вивчення цього матеріалу, думали, як зацікавити школярів. Педагоги пропонували теми проєктів, кейсів для учнів із застосуванням нової інформації.

На завершення семінару учасники подякували спікерам за продуману програму заходу, поглиблений виклад теми – цікавий, інформативний та науково доступний.