Розвиток громадянських компетентностей на базі 9 опорних шкіл Львівщини

20.12.2017

Серед безперечних здобутків викладачів кафедри освітньої політики – проведення на базі опорних шкіл тренінгів, покликаних сформувати демократичну культуру школи, яка відкрита до змін та інновацій, прищепити цінності Нової української школи.

У рамках проекту “Розвиток громадянських компетентностей в Україні” відбувся конкурс проектів опорних шкіл, внаслідок чого було відібрано 9 опорних навчальних закладів, які зголосилися до підвищення професійного розвитку своїх педагогів на інноваційних, демократичних засадах.

Серед обраних шкіл – Івано-Франківська ЗОШ І-ІІІ ст. ім. І.Франка Яворівської РР, Сасівський НВК Золочівської РР, Жидачівська ЗОШ I-III ст.№2, Бібрська ЗОШ I-III ст. ім. У. Кравченко Перемишлянської РР, Воля-Баранівецький НВК, Сколівська академічна гімназія при Національному університеті «Львівська політехніка», ЗОШ № 4 м. Сокаля, Рава-Руська ЗОШ І-ІІІ ступенів Жовківського району, Рудківська ЗОШ І-ІІІ ступенів ім. В.Жеребного.

Інноваційність пропонованого навчання полягає в тому, що:

  • колектив добровільно зголошується до участі в навчальних семінарах та тренінгах;
  • усі навчання відбуваються інтерактивно;
  • навчання відбувається на базі навчального закладу, що підвищує професійні компетентності не окремих педагогів, а всіх учителів школи;
  • навчання відбуватиметься за тими спецкурсами, які попередньо обрали самі учасники – учителі школи, за допомогою Google-форми;
  • відбуватиметься регулярний моніторинг та зворотний зв'язок, який допомагатиме відстежувати якість освітнього процесу шкіл;
  • окрім першої навчальної сесії, яку на осінніх канікулах провели викладачі кафедри освітньої політики, виїжджаючи до кожного педколективу, усі решта сесій будуть проводити самі педпрацівники шкіл (серед них колегіально обрано тренерів, які приїдуть на додаткові навчання до інституту, щоби підготуватися до нової ролі тренера);
  • серед учасників тренінгів – педпрацівники опорної школи та її філій, що допоможе підвищити авторитет опорного закладу, трансформувавши його у справжній осередок професійного зростання педагогів;
  • серед перших важливих кроків – спільне стратегічне планування професійного розвитку педколективу, що відбувалося на осінніх канікулах 2017 року, де вчителі створили дієвий майданчик для того, щоб подискутувати про сильні і слабкі сторони своєї школи, окреслити пріоритети, над якими потрібно працювати, запланували найважливіші заходи.

Як відомо, тренінги дають стійкий результат там, де навчання відбувається всім колективом учителів/ працівників методкабінету. Тоді можна сформулювати спільну місію, очікування і, що важливо, моніторити процес упродовж тривалого часу.

Усього шкільні тренери мають провести 72 години тренінгових занять на базі опорної школи, використовуючи для цього найбільш придатний час – канікули, коли вчителі менше завантажені, мають час на осмислення того, що відбувається у школі, і готові до змін. Додатковим стимулом до навчання, окрім зручного часу і місця (не потрібно витрачати грошей на добирання до Львова), є наявність навчальних матеріалів – посібників, якими забезпечено опорні навчальні заклади завдяки проекту DOCCU.

Додатковим стимулом для підвищення якості такого навчання є моніторинг за взаємонавчанням учителів, які відбуватимуться на базі опорної школи.

Цей проект, який започаткували викладачі кафедри освітньої політики (координатор І. П. Сислюк) актуальний, бо реалізується тоді, коли активізували роботу опорні школи, які найбільше зацікавлені у формуванні компетентностей із демократичного громадянства.

Серед труднощів, які ми долаємо, стійкі стереотипи, що:

- якість освіти слабко пов’язана з демократичним навчанням;

- розуміння демократії як анархії, а тому відповідне ставлення до неї;

- невміння вчительства працювати з батьками та громадою;

- слабке розуміння потреби системних підходів до вдосконалення роботи школи та ін.

Однак долати труднощі потрібно, й одне із завдань нашого проекту – ламати ці стійкі стереотипи, які заважають нашим школам підвищувати якість освітнього процесу й відповідати очікуванням учнів, батьків, громади в цілому.