Розвиваємо творче мислення школярів на уроках біології

15.12.2021

Минулого тижня відбулося чергове засідання обласної творчої майстерні вчителів біології «Сучасний освітній простір: від творчого учителя до творчого учня» під керівництвом викладачки кафедри природничо-математичної освіти Марії Лазорко. Лейтмотивом зустрічі були слова Юло Вооглайда, філософа, освітнього експерта, засновника трьох інноваційних шкіл в Естонії: «Як прищепити спрагу до  творчості? Хвалити мало – потрібно дивуватися, радіти, захоплюватися творчістю дитини. Будь-яка творчість формується у взаємодії з іншими, тому приєднуйтесь до спільної з дитиною творчості й разом створіть якийсь шедевр».

Як зацікавити і мотивувати? Як знаходити рішення у нестандартних ситуаціях? Ці та інші питання обговорювали учасники творчої майстерні. Творчість учнів значною мірою залежить від майстерності педагога. Керівниця ТМ говорила про методичні прийоми, стратегії для формування творчих здібностей учнів, використання  їх на уроках біології та в позаурочний час, про відповідність методів навчання та їхню ефективність. Сучасний учитель, формуючи творчу особистість, надихає, мотивує, генерує нові ідеї, створює осередок  творчості та спілкування.

На онлайн-засіданні біологи говорили про використання новітніх технологій та сучасних практик, про впровадження інноваційних стратегій. В обговоренні взяли участь учителі-методисти Наталія Гладиш, вчителька біології Волицької загальноосвітньої школи І—ІІІ ступенів Сокальської міської ради та Галина Островська, учителька біології Пониквянського ЗЗСО І—ІІІ ст. Бродівської ТГ. 

Наталія Гладиш охарактеризувала кластери та способи роботи з ними. Назвала види кластерів, зокрема: класичні, зворотні, предметні та графічні. Продемонструвала створені нею кластери: «Мінливість», «Мутації», «Види мутацій».

Галина Островська розповіла про ефективність ігрових технологій, зокрема, про геокешинг та його історію. Учителька поділилась досвідом проведення геокешингу. У школі, на її думку, найдоцільніше використовувати покроковий геокешинг або геокешинг за к’юаркодами. Його можна застовувати як  форму проведення уроку, виховної чи гурткової роботи. Також представила цікаві проєкти: «Апітерапія», «Інформаційні властивості води».

Лариса Мурин, учителька біології Яворівського ЗЗСО І–ІІІ ступенів №2, зазначила, що на кожен урок слід підбирати такі види навчальної діяльності, які дають можливість школярам виявити ініціативу та самостійність, винахідливість, творчість. Саме це зацікавлює учнів і викликає позитивні емоції, сприяє діяльності й пошуку, формуванню творчого мислення. Вона підкреслила, що саме інноваційні технології (в основу яких покладено принцип «трьох китів»: самостійність, діяльність, результативність) дозволяють створювати навчально-пізнавальне середовище, в якому теорія і практика засвоюються одночасно.

Продовжити роботу творчої майстерні плануємо наступного року.