Семінари для вчителів біології

29.06.2022

Організатором та модератором заходів була – Марія Лазорко,  викладачка  кафедри природничо-математичної освіти КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти». Вона підкреслила актуальність мікробіології, важливість знань про імунну систему для дітей та батьків, зокрема зауважила, що «робота імунної системи є достатньо складною та багаторівневою. Важливою її частиною є лімфатична система. Здоров'я імунної системи набуває особливого значення, особливо після перенесення коронавірусної інфекції. Викладачка зазначила ключову роль органів імунної системи, яка забезпечує захист організму людини від збудників інфекцій, токсичних з’єднань, злоякісних клітин та інших чужорідних молекул. 

Тарас Перетятко, доцент кафедри мікробіології Львівського національного університету  імені Івана Франка, кандидат біологічних наук, окреслив пріоритети глобального співробітництва в галузі наукових досліджень щодо профілактики інфекційних хвороб. Науковець представив топ-10 небезпечних вірусних інфекцій людини, зокрема охарактеризував захворювання гарячки Денге, Ласса, Ебола, Зіка, Марбурга, хантавірусні та коронавірусні інфекції, грип, кір та ін. Вірусолог підкреслив небезпеку папіломавірусної інфекції та зазначив, що зі відомих 100 видів папіломавірусів щонайменше 14 є онкогенними. Науковець наголосив на трьох основних заходах, запропонованих ВООЗ, для запобігання їхнього поширення: вакцинація, скринінг і лікування передракових уражень.

Звір Галина, доцент кафедри мікробіології Львівського національного університету імені Івана Франка, кандидат біологічних наук, детально охарактеризувала органи імунної системи та лімфатичну систему, яка є частиною імунної. Вона наголосила, що імунна системи людини – це вартовий, який охороняє і зберігає наше здоров’я.  Науковиця розглянула такі питання: структура та функції лімфатичної системи; причини порушення лімфообігу; захворювання лімфатичної системи; цитокіновий шторм; роль цитокінів в імунопатології.

В обговоренні про імуностимулятори, імуномодулятори, імунодепресанти, лімфостаз, гепатопротектори, вакцинацію та її навантаження на імунну систему, видалення аденоїдів, каскадний механізм після коронавірусної інфекції, нейтрофільні пастки взяли участь Кук І., учителька СЗШ № 97 м. Львова, Федор І., учителька СЗШ № 23 м. Львова, Мартич М., учителька Старосамбірського опорного закладу ЗСО І-ІІІ ступенів №1 ім. Героя України Б. Сольчаника, Сидорик В., учителька СЗШ І-ІІІ ст. N 1, м. Стрий, Терех З., учителька Любельської ЗЗСО l-lll ступенів, Корецька М., учителька Чорноморського ліцею № 2 Чорноморської міської ради Одеської області.

Теми, які були розглянуті, вивчаються  на уроках біології у 8, 9, 11 класах.  Знати про свій організм, про небезпечні інфекції та їхніх збудників якомога більше – означає захистити себе, своїх  рідних та близьких. Учителі та науковці відіграють в цьому ключову роль. Адже необхідно надавати достовірну інформацію та науково-обґрунтовані факти про роботу тої чи іншої системи, ті чи інші інфекції та їхгі збудники. Важливо дотримуватися принципу послідовності та науковості у вивченні теми. За словами великої науковиці Марії Склодовської-Кюрі «у житті немає нічого, чого варто було б боятися, є тільки те, що потрібно зрозуміти».  Сучасна науковиця Галини Звір вважає, що необхідно цілісно та комплексно підходити до вивчення організму.

На завершення педагоги подякували спікерам та організатору за продуману програму заходу, за надзвичайно цікавий, інформативний та науково доступний виклад теми. Це були наукові зустрічі педагогів-природничників  та науковців, які  популяризують науку: наукові методи, дослідження і сучасні наукові знання. Популяризація науки – це популяризація певного стилю мислення. Водночас, це ефективний інструмент для зацікавлення школярів та відповіді на важливі питання, що стосуються здоров’я.