Відбулися громадські дебати на тему: «Реформування освіти vs децентралізація»

10.07.2015

6 липня 2015 року у Львові відбулися громадські дебати на тему: «Реформування освіти vs децентралізація» захід був організований з ініціативи Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти та громадської організації «Європейський діалог».

Дійство відбулось  у рамках «Ініціативи з розвитку аналітичних центрів в Україні», яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» у партнерстві з Фондом розвитку аналітичних центрів за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні (SIDA).

У дебатах взяли участь: голова Комітету Верховної Ради з питань освіти і науки Лілія Гриневич, заступник Міністра освіти і науки України Павло Полянський, професор Варшавського університету, консультант українсько-шведського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» Ян Герчинський, викладач-консультант Осередку розвитку освіти (Варшава) Ева Бобінська, директор Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Роман Шиян та інші освітяни.

Зі вступним словом до присутніх звернувся Роман  Шиян. Він розповів про розвиток мережі освітніх закладів Львівщини та про очікування від децентралізації.

«Вчителі повинні об’єднатися у професійні спільноти для того щоб покращити систему освіти, для цього ми хочемо врахувати та почути досвід польських колег», ­– зазначив він.

Роман Богданович висловив свої сподівання щодо подальшої співпраці з іноземними колегами, яке передбачає перспективи розвитку мережі шкіл на різних рівнях від дошкілля до старшої школи. «Ми повинні широко обговорювати питання децентралізації та якості освіти з людьми, щоб коли зміни настануть ми могли їх впевнено прийняти».

Лілія Гриневич розповіла про структурні зміни освітньої системи, які забезпечать якість та доступ у світлі законодавчого процесу. 

«Ми зараз знаходимось  у складному етапі змін. Ці зміни пов’язані з адміністративно-територіальною реформою, децентралізація на  місцях. Саме тому потрібно правильно поєднати  і зрозуміти дві реформи: децентралізації  і освіти. Сьогодні ми працюємо над законом «Про освіту» », який буде виписувати усі повноваження на всіх рівнях, тобто за які сегменти освіти будуть відповідати громади.

Вона зазначила, що працівники ЛОІППО представили дуже цікавий проект, де у районах Львівщини спробували спрогнозувати якою могла бути оптимальною мережа шкіл.

Лілія Михайлівна підкреслила, що цій на конференції освітяни намагаються подискутувати і запропонувати найкращі пропозиції  щодо повноважень громади в системі освіти.

Павло Полянський представив підходи, що були використані при розробці двох проектів закону «Про освіту»

Ян Герчинський, професор Варшавського університету, поділився  досвідом  Польщі в умовах встановлення освітньої реформи. Він зазначив, що реформування це суть освітньої політики. За словами Яна Герчинського, децентралізація в країні – це насамперед децентралізація проблем, можливість їх вирішувати на локальному рівні, ближчому до людей, де будуть , враховувані  усі точки зору.

Ева Бобінська розповіла, що  у Польщі  саме вчителі стали промоутерами змін на локальному рівні під час адміністративної та освітньої реформ. Міністерство освіти за участі міжнародних донорів провело масштабну роботу, готуючи педагогів управляти змінами на місцях. Поляки були готові до того, що будь-які інновації без належного пояснення і спрямування викликатимуть опір у місцевих громад.

Також польська освітняка додала, що практика Польщі свідчить, що вчителів часто  стають депутатами,  а отже є елітою нації. 

Учасники дискусії акцентували на тому, що децентралізація гальмується відсутністю оновленого галузевого законодавства, зокрема, у сфері освіти. Також українські освітяни зазначили, що не відчувають себе залученими до процесу формування перспективних планів майбутніх об’єднаних громад.

У рамках засідання  Львівський обласний інститут післядипломної освіти (ЛОІППО) та громадська організація «Європейський діалог» представили свої дослідження про те, як може виглядати мережа закладів середньої освіти Львівщини після реформи територіального устрою та системи освіти.Експерти зазначили, що вкрай важко отримати статистичну інформацію з районів, яка дозволила б робити прогнози стосовно того, а яку ж мережу закладів освіти зможуть собі дозволити об’єднані громади.

 Працівники ЛОІППО  провели дослідження у фокус-групах та анкетування, які показали, зокрема, що 71,4% батьків та 75,3% учнів на Львівщині готові доїжджати до школи в іншому населеному пункті заради отримання більш якісної освіти.

Завідувач кабінету розвитку освіти ЛОІППО Роман Пастушенко зауважив, що  з освітянами і громадськістю потрібно ввести комукаційнини діалог. До того ж, на його думку, влада повинна залучати людей до загально-громадських обговорень. Мирослава Товкало  завідувач кафедри освітньої політики  ЛОІППО зазначила: «Децентралізація – це як процес дорослішання: зручно їсти перемелену їжу, ходити за руку з мамою до дитсадка, але потім все одно треба йти до школи і ставати самостійним».