Розвиток критичного мислення на уроках біології

    24.05.2021

    Минулого тижня у системі ZOOM  відбувся семінар-практикум для учителів біології Рудківської ТГ «Поглиблення понятійного апарату щодо розвитку критичного мислення на уроках біології» із серії  освітнього маркеру: модель 4К. Критичне мислення. Відповідальною за організацію та проведення заходу була викладачка кафедри природничо-математичної освіти КЗ ЛОР “Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти” Марія Лазорко.

    Найважливішою характеристикою конкурентноспроможного випускника НУШ є критичне мислення. І це не просто новий освітній тренд, це стиль життя, навичка сучасної людини, яка прагне бути активною та успішною.

    Метою заходу було: поглиблення знань  щодо розвитку критичного мислення на уроках біології та ефективне застосування методів, прийомів КМ. На семінарі педагоги ознайомилися із моделлю 4К —  важливим трендом освіти майбутнього, вдосконалювали знання про технологію критичного мислення, моделювали урок з розвитку КМ, здобули навички застосування деяких стратегій розвитку КМ. Захід складався із теоретичної та  практичної частин. Під час теоретичної частини Лазорко М. говорила  про актуальність теми, обговорювала з учасниками особливості критичного мислення, етапи навчання, тактики, які допомагають розвивати КМ.

    Під час практичної частини семінару учасники моделювали урок з розвитку критичного мислення, добирали методи КМ, прийоми на різних етапах уроку біології, ділились досвідом. 

    На семінарі виступили: Карабін О.О.,учитель біології та хімії ОЗ «Рудківська СЗШ І-ІІІ ступенів ім. В. Жеребного» —  про історію дослідження КМ;  Пацула О. І., учитель біології ОЗ «Рудківська СЗШ І-ІІІ ступенів ім. В. Жеребного» —  про критичне мислення: властивості, ознаки, склад; Васьків О. А., учитель біології Підгайчиківської СЗШ І-ІІІ ст. —  про стратегії розвитку критичного мислення; Мисько А.М., учитель хімії та біології Хлопчицького ЗЗСО — про методи та прийоми критичного мислення на уроках біології.

    У практичній частині був організований міні-воркшоп з розвитку критичного мислення – «6 мислячих капелюхів», доречний для рефлексії уроку. Учасники працювали у сесійних залах, поділені модераторкою  на 6 груп. Розглянули одну й ту саму проблемну ситуацію з 6 незалежних одна від одної точок зору. Метод шести капелюхів — практичний спосіб розділення процесу мислення на шість різних режимів, кожен з яких представлений метафоричним капелюхом певного кольору. При цьому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують.

    Опрацювали та вдосконалили деякі  методи розвитку КМ: «Бортовий журнал», «Шість чому», «Метод опорних слів», «Діаграму Венна», «Сенкан», «6 мислячих капелюхів».

    Захід проходив в інтерактивному режимі з онлайн-активностями, онлайн-розминками, вправами-мотиваторами, побажаннями.