21-22 січня 2025 року в Києві відбувся XVI Всеукраїнський методичний семінар для освітян «Нова українська школа: навчання / знання про Голодомор та інші геноциди», перший із серії семінарів 2025 року під загальною темою «Як розповідати історію українським дітям». Провідні науковці, методисти, автори програм, підручників обговорюватимуть процес творення змісту майбутніх програм і підручників з історії України та світу: що є найвагомішим з того, що має бути представлене у підручниках, хто будуть герої, а хто злочинці, як говорити про трагічні явища воєн і геноцидів, не травмуючи дитину, а допомагаючи їй стати сильнішою, як вписати українську історію в європейську і світову, але при цьому не втратити, а увиразнити своє.
Семінар відбувся під егідою Українського науково-дослідного та освітнього центру вивчення Голодомору (HREC in Ukraine), директорка якого, докторка історичних наук Людмила Гриневич зазначила, що у 1981 році у Франції побачила світ книжка Марка Ферро (1924-2021) «Як розповідають історію дітям у різних країнах світу». У ній французький історик і педагог знайшов місце і для України та українських дітей, підмітивши головне: у совєтській школі маленьких українців навчають історії за підручниками, «російськими за духом», «українські почуття зовсім не беруться до уваги», «Україну представляють як російські землі», «всебічно підкреслюють солідарність росіян та українців», про справжнього національного героя Івана Мазепу українські діти з підручників знають як про «зрадника Мазепу». За три десятиліття до виходу книжки Марка Ферро, інший видатний науковець, фундатор дослідження геноциду Рафаель Лемкін дійшов невтішного висновку про «класичний приклад совєтського геноциду, його найдовший і найширший експеримент русифікації, а саме – винищення української нації». Сьогоднішні реалії війни вказують на те, що історія з намірами геноцидного нищення українців усе ще залишається незавершеною, а здолання цього зла – виклик, який потребує потужної багатопланової відповіді, зокрема – захисту та успішної розбудови українського простору шкільної історичної освіти, що є принципово важливим у контексті формування й збереження національної ідентичності українців.
У семінарі взяли участь працівники кафедри суспільствознавчої освіти КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Костянтин Баханов, Ірина Васильків, Ірина Костюк.
Серед інших питань, що обговорювались – вивчення історії за тематичним принципом як досвід деяких європейських країн; як викладати історію з використанням національних та світових тем для виховання історичного мислення учнів; виклики і пастки глобальної історії; національна схема Михайла Грушевського і шкільні підручники майбутнього.
