14 листопада 2024 року в Львівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти відбувся методичний семінар для голів професійних спільнот закладів освіти «Психічне здоров’я та психосоціальна підтримка учасників освітнього процесу в умовах воєнних дій».
На семінарі розглянули такі питання:
– Національна програма психічного здоров’я та психосоціальної підтримки.
– Зміцнення потенціалу практичних психологів.
– Виклики освітнього процесу під час війни та шляхи їх подолання.
Олена Стадник, завідувачка кабінету «Навчально-методичний центр психологічної служби» КЗ ЛОР ЛОІППО, наголосила на важливості надання послуг зі збереження психічного здоров’я та психосоціальної підтримки (ПЗПСП) через багаторівневу модель у закладах освіти, яка передбачає створення безпечного та сприятливого середовища, інформування учасників освітнього процесу про психічне здоров’я, надання доступу до консультацій та інших ресурсів для здобувачів освіти. Вона окреслила процес надання підтримки для батьків та сім’ї, залучаючи їх до процесу збереження ПЗПСП. Профілактика та раннє виявлення мають вирішальне значення для своєчасного реагування та попередження труднощів із психічним здоров’ям. Варто зазначити, що роль закладів освіти з охорони ПЗПСП має міжсекторальний характер. Заходи з охорони ПЗПСП не можуть виконуватися закладами освіти повністю самостійно. Потрібна координація з іншими секторами охорони здоров’я, соціального захисту, юстиції тощо.
Наталія Субота,методистка кабінету «Навчально-методичний центр психологічної служби» КЗ ЛОР ЛОІППО, охарактеризувала нормативно-правову базу впровадження ПЗПСП в Україні. Вона звернула увагу, що базовою для розробки всіх нормативних документів є оперативна дорожня карта «Пріоритетні багатосекторні заходи із психічного здоров’я та психосоціальної підтримки в Україні під час та після війни», де подано детальний перелік ключових аспектів у сфері освіти. Важливі напрямки функціонування психологічної служби висвітлено у Концепції розвитку охорони психічного здоров’я в Україні на період до 2030 року. На базі Концепції розроблена і впроваджується Національна програма психічного здоров’я та психосоціальної підтримки. Тут простежується оновлення системи навчання, сертифікація, моніторинг якості підготовки практичних психологів, психотерапевтів, лікарів-психологів, які працюють в системі. У Аналітичній та Концептуальній записках подано кроки впровадження з урахуванням міжнародних та національних настанов і рекомендацій та викликів війни щодо трансформації системи надання послуг з охорони ПЗПСП у сфері освіти.
Наталія Яремкович, методистка кабінету «Навчально-методичний центр психологічної служби» КЗ ЛОР ЛОІППО, акцентувала увагу на практичних вправах та обговоренні змодельованих ситуацій та проблемних питань.
Учасники поділилися особистим досвідом використання самоменеджменту, навели аргументи чому робота практичного психолога в закладі освіти має базуватися на багаторівневій моделі надання послуг зі збереження ПЗПСП.
Психічне здоров’я є невід’ємною частиною загального благополуччя людини. Інвестування в психосоціальну підтримку в освітньому процесі – це інвестиція в майбутнє наших дітей.