21-22 листопада відбулася обласна конференція «Наступність дошкільної і початкової освіти: забезпечення спільності дій в освітньому процесі», яку організувала кафедра педагогіки Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти в рамках проєкту «Забезпечення наступності в упровадженні особистісно-орієнтованої моделі змісту освіти, передбаченої Базовим компонентом дошкільної освіти та Державним стандартом початкової освіти» (Програма розвитку освіти Львівщини на 2021-2025 роки).
У перший день конференції відбулись спільні заходи: відвідування занять та уроків, обговорення проблем та спільних планів, тренінгові та семінарські заняття, майстер-класи для педагогів дошкілля та початкової школи у таких освітніх закладах Львова та області: у Бродах – в ЗДО № 9 та Бродівській СЗОШ №2, у закладі дошкільної освіти (ясла-садок) №15 “Лелеченька” Дрогобицької міської ради та Золочівському закладі загальної середньої освіти І-ІІ ступенів “Школа радості” Золочівської міської ради, у м. Миколаїв – в Миколаївському закладі загальної середньої освіти І ступеня та закладі дошкільної освіти “Теремок”; у Ліцеї № 1 м. Мостиська Мостиської міської ради; в Новояворівському закладі загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №1; у початковій школі м. Самбора; у м. Трускавець – в СЗШ № 1, НВК “Середня загальноосвітня школа №2 – гімназія” та СЗШ № 3; у Гімназії імені родини Луговських Червоноградської міської ради; у Яворівському заклад ізагальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2 Яворівської міської ради; у Львові – у Ліцеї імені Івана Пулюя, Ліцеї № 24 ім. М. Конопницької; ЗДО №134 «Журавлик».
Другий день конференції проходив у Львівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти. Учасників конференції привітали Павло Хобзей, директор КЗ ЛОР ЛОІППО, кандидат фізико-математичних наук (у відеозаписі), та Наталія Софій,директорка Державної установи «Український інститут розвитку освіти» (у відеозаписі), Микола Кацюба, заступник директора з науково-педагогічної роботи КЗ ЛОР ЛОІППО.
У першій частині конференції:
- Леся Сохан, директорка закладу дошкільної освіти ясла-садок №1 комбінованого типу Червоноградської міської ради Львівської області, виступила з своїм досвідом «Співпраця між закладом дошкільної освіти та гімназією: наші досягнення»;
- Ольга Банах, старша викладачка кафедри педагогіки КЗ ЛОР ЛОІППО, модерувала бесіду з теми «Перший раз у перший клас: про що ми повинні знати» за участі учителів початкових класів Олени Іванової та Наталії Грень. Учительки розповіли про те, з якими труднощами зустрічаються першачки і їхні вчителі, та, опираючись на свій й передовий досвід психологів, надали поради педагогам дошкілля, які саме соціально-вольові навички розвивати заради комфортної адаптації в освітнє середовище школи та успішного навчання;
- Оксана Рома, керівниця освітніх ініціатив the LEGO Foundation, виступила з доповіддю про стан «Підтримка освіти і освітян України Фундацією LEGO в буремності сьогодення». У своєму виступі вона вказала на потребу педагогічній спільноті підготуватися до глобальних змін, які уже розпочалися і тривають. Ці виклики – кліматичні, політичні, економічні та соціальні – породжують запит на нові вміння, нову адаптивність, і важливо, щоби діти, які приходять у цю нову реальність, мали сформовані навички діяти в не до кінця визначених обставинах, як-от – гнучкості, резильєнтності, творчого мислення, швидкого реагування і т.д. На думку доповідачки, підхід, який пропонує найбільш інтегрований розвиток вищевказаних здібностей, це гра. Саме гра у її невимушеності, вільності, здатності в одну секунду розгорнути ігровий простір з тільки йому властивими правилами, можливістю проєктувати бажане, змінювати контекст – розширює сприйняття і дає необхідний інструментарій для виховання змінотворців. Тож, підводить підсумок О. Рома, наскрізний ігровий підхід в освітній діяльності може стати якраз тим критично важливим фактором, що дасть змогу нашим дітям продуктивно діяти та творчо проявлятися в умовах турбулентних геополітичних змін майбутнього.
У секціях опрацьовували теми:
– Наталія Тодчук, старша викладачка кафедри педагогіки КЗ ЛОР ЛОІППО, – «Нейровідмінність: що криється за терміном? Підтримка нейровідмінних дітей у часі зміни середовища і статусу». Особливу зацікавленість учасників викликало обговорення переваг медичної та соціальної моделей неповносправності та можливе віднаходження суспільного консенсусу в концепції нейрорізноманіття. Також було зроблено висновок про потребу особливо пильного ведення дитини в період адаптаціі до шкільних вимог та середовища, оскільки дорослими часто недооцінюється її (адаптації) комплексний характер.
– Валентина Матяшук, доцентка кафедри педагогіки КЗ ЛОР ЛОІППО, – «Патріотичне виховання як духовний зв’язок поколінь української нації». Історичний момент сучасної української школи вимагає від учителів глибоких знань теоретичних аспектів патріотизму, адже саме на цім святім почутті дуже вміло маніпулюють недобросовісні політики, стравлюючи між собою народ. Тема викликала гостре зацікавлення і жваві дискусії, в яких зіткнулись різні думки, але саме ця різність і допомагає нам бути цікавими та корисними один одному, якщо бачимо головне завдання патріотичного виховання і вміємо єднатися.
– Анастасія Макарчук, тренерка the LEGO Foundation, представила «Програму соціально-емоційного розвитку дітей Pеppy Pals («Веселі друзі») в дошкіллі України» та познайомила учасників зі шведською Програмою Pеppy Pals («Веселі друзі»), основним фокусом якої є соціально-емоційний розвиток дитини через гру, а також занурила у практичні кейси реалізації ідей Програми у закладах дошкільної освіти. Також А. Макарчук представила тему «Програму СЕН «Зерна»: соціально-емоційні навички у фокусі уваги», познайомила з Програмою СЕН «Зерна» від Лабораторії з екологічних підходів до соціальо-емоційного навчання Гарвардської вищої школи освіти, Кембридж, США. Учасники під час взаємодії на цій секції мали активності у формі легких ігор, практик і вправ для соціально-емоційного навчання, що є в Програмі «Зерна».
У «Майстерні творців сучасного освітнього середовища» педагоги дошкілля разом з Оленою Гальвіцькою, вчителькою початкових класів, опрацьовували різноманітні інструменти, які забезпечують навчання через гру: творили для гри і творили гру. Також тут педагогам було представлено рукотворні матеріали, які є важливою візуалізацією у середовищі дошкілля та початкової школи для забезпечення розвитку демократичного освітнього середовища. У майстерні конференції вони мали змогу виготовити щось для своїх вихованців, – у цьому їм допомагали: Ірина Синя, завідувачка кабінету «Центр внутрішнього забезпечення якості освіти» КЗ ЛОР ЛОІППО, Наталія Витрикуш,методистка кафедри педагогіки КЗ ЛОР ЛОІППО, Ордана Стек, студентка Київського політехнічного інституту імені Ігоря Сікорського.
Ольга Волощенко, старша викладачка кафедри педагогіки КЗ ЛОР ЛОІППО, у темі «Формувальне оцінювання як місток між дошкільною і початковою освітою у сприянні індивідуального розвитку кожної дитини» залучила усіх до роздумів та обговорень і як це можна використати у дошкіллі. Обговорили, як формувальне оцінювання може стати містком між садочком і школою. Показали, що оцінювання – це не просто цифра, а потужний інструмент, який може як підтримати дитину, так і її обмежити. Ділилися досвідом, як зробити оцінювання діалогом, а не монологом, і як фокусуватися на сильних сторонах дитини, а не лише на помилках. Поділилися практичними порадами та прикладами з життя, які допоможуть педагогам створити атмосферу довіри та підтримки в класі.
На конференції обговорили, що між закладами дошкільної та початкової освіти має бути тісна співпраця, у якій народжується узгодженість та цільова єдність, спільність принципів та підходів, провідних видів діяльності, що забезпечують гармонійних розвиток дитини.
Підвела підсумки конференції Галина Лоїк, завідувачка кафедри педагогіки КЗ ЛОР ЛОІППО. Вона побажала закладам І та ІІ ланок освіти продуктивної співпраці й розповіла про плани та ідеї кафедри педагогіки, які зародились спостерігаючи за роботою та зацікавлення учасників конференції.
Ведучою конференції була Ольга Банах, старша викладачка кафедри педагогіки КЗ ЛОР ЛОІППО.