Практичні аспекти організації комплексного дослідження якості освітнього середовища ЗЗСО області

Курси за програмою «Організація опитувань у закладах загальної середньої освіти з використанням анкет у е-форматі» (8 год) пройшли біля тисячі педагогів Львівщини. Це, переважно, заступники директорів шкіл та педагоги-організатори. Навчання допоможе педагогічним колективам ефективно організувати діагностування стану освітнього середовища своїх шкіл, передбачене наказом департаменту освіти і науки Львівської ОДА від 7 лютого 2025 року № 02-01/01/42.

Для діагностики школи використовуватимуть низку інструментів соціологічних досліджень, розроблених львівськими фахівцями. Мова передусім про е-анкети для учнів 4/5, 8/9 та 10/11 класів, батьків цих учнів та педагогів, які респонденти виконують у спеціально розробленій комп’ютерній програмі. Програма автоматично групує та узагальнює відповіді респондентів на кожне запитання анкети та відбирає за відповідями ті, що дозволяють оцінити освітнє середовище школи за критеріями, визначеними в Стратегії розвитку освіти Львівщини до 2027 року. Придатне для виховання освітнє середовище має бути безпечне, сповнене довіри, демократичне, патріотично налаштоване, культуротворче і відкрите. Щоб освітнє середовище відповідало цим критеріям, воно має бути спеціально організоване, а позаурочна та позашкільна робота з дітьми спланована не менш продумано ніж предметне навчання. Інакше відносини, в яких перебувають здобувачі освіти, не тільки не допоможуть формуванню учнів як цілісних особистостей, а й підіграватимуть збереженню у випускників психічної інфантильності.

Слухачі курсів підвищення кваліфікації  мали змогу зрозуміти, що в демократичних суспільствах освітнє середовище школи формують самі педагогічні колективи за участі учнівського та батьківського активів школи. Обговорюють та визначають системні правила комунікації та співдії своїх членів, максимально використовуючи для цього інструментарій демократичного урядування (педагогічну раду, органи батьківського та учнівського самоврядування, референдум тощо), а не адміністративний тиск. Мова йшла також про необхідність повернути довіру учнівства та батьків до школи. Ця довіра ґрунтується на авторитеті вчителів. Поради такого вчителя учні радо сприймають, а його поведінку у різних ситуаціях вважають для себе взірцевою. Проте довіру легко руйнують розбіжності між словом та ділом. У більшості шкіл нормою, наприклад, стало списування, яке фактично є крадіжкою інтелектуальної власності. Перешкоджає довірливому ставленню до педагогів і непрозоре оцінювання навчальних досягнень учнів.

Більшість занять на курсах були пов’язані з практичними аспектами організації комплексного дослідження якості освітнього середовища ЗЗСО області. Цього року воно має відбутися 1-18 квітня. Дослідження включає попередню підготовку потенційних респондентів, анкетування (школа сама обирає день), аналіз та узагальнення отриманих результатів. Рекомендовано наказом по ЗЗСО створити для проведення дослідження робочу групу, до якої окрім заступника директора (голова) включити педагога-організатора, практичного психолога та вчителя інформатики. Завдання останнього забезпечити технічну сторону анкетування в електронному форматі.

Галина Занік, методистка кабінету “Центр внутрішнього забезпечення якості освіти” КЗ ЛОР ЛОІППО, також опрацювала з слухачами рекомендації щодо укладення у школах інформаційно-аналітичних звітів для спільнот учасників освітнього процесу. Детально алгоритми дослідження відображено в листі КЗ ЛОР ЛОІППО «Про організацію вимірювання в е-форматі показників якості освітнього середовища та аналіз його результатів» від 27.02.2025 р. №67 (додатки 1 і 2).

Усі потрібні для підготовки та проведення дослідження матеріали можна знайти за покликанням: https://osvita.loda.gov.ua/monitoring/ankety/index.html

Роман Пастушенко, член Експертної ради при департаменті освіти і науки Львівської облдержадміністрації

Опубліковано
В категорії Новини
Партнери