25-26 червня 2024 року в Львівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти відбулася обласна практична конференція «Сучасні підходи в інклюзії», організована працівниками кафедри педагогіки КЗ ЛОР ЛОІППО, департаментом освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації та Центром соціальних послуг «Джерело».
Перший день конференції проходив в актовій залі Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Ігор Танчин, заступник директора з науково-педагогічної роботи КЗ ЛОР ЛОІППО, кандидат історичних наук, привітав учасників конференції і відзначив поступовий та неухильний рух українського суспільства до сприйняття різноманітності, в якому інклюзія в дошкіллі безперечно відіграє ключову роль і її значення надалі лише посилюватиметься.
Марія Васюник-Кулієва, головна спеціалістка департаменту освіти і науки Львівської облдержадміністрації, на основі статистичних даних детально описала стан запровадження інклюзії у Львівській області у 2024 році; водночас приділила увагу й питанню цінностей, які сповідує інклюзивне суспільства та як діяти, щоб не «заговорити» інклюзію декларативними гаслами, а справді втілювати ідеї прийняття.
Надія Фігурська, консультантка Центру професійного розвитку педагогічних працівників м.Львова, розглянула непросте питання: коли і за яких умов найбільш вірогідно відбувається прийняття – як дитини з ООП її батьками, так і педагогами та її ровесниками у закладі дошкільної освіти. Вона зауважила, що чимале значення у цьому процесі має комунікативне тло – якщо соціум приймаючий, то й особливу дитину батькам легше прийняти; якщо вихованці ЗДО змалку товаришують з дітьми з ООП, то в подальшому житті таке співіснування стає нормою і не піддається сумніву.
Наталія Тодчук, старша викладачка кафедри педагогіки КЗ ЛОР ЛОІППО, кандидатка філологічних наук, висунула до обговорення ідею запровадження циклу навчальних програм для батьків, підготовлених у Львівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти у співпраці з фахівцями-практиками ЗДО. Вона звернула увагу на те, що світова педагогічна практика свідчить про ефективність таких програм. Зокрема у такій прагматичній країні як США, батьківські програми (які організовані частково як просвітницькі проєкти, частково як спільноти самодопомоги, і частково як соціальна підтримка) доведено профілактують зростання рівня бідності, злочинності та безпритульності; сприяють розвитку соціальної відповідальності громадян, зміцненню сімей, покращенню якості життя загрожених верств – і фінансуються на федеральному рівні. Справді ефективні батьківські програми змінюють соціальний ландшафт довкілля – від зміни токсичного стилю виховання на більш безпечну взаємодію, і до проактивної діяльності спільнот, спрямованої на забезпечення освітніх та інших потреб дітей та дорослих конкретної громади.
Під час конференції провели дискусійну панель за участю Марії Васюник-Кулієвої, Надії Фігурської, Наталії Тодчук та Тетяни Костик, завідувачки відділення підвищення кваліфікації та супроводу під час інклюзивного навчання ЦСП «Джерело», на якій обговорили питання хто має запобігати небажаній поведінці дитини з ООП у садку, чи це обов’язки асистента дитини, асистента вихователя, батьків дитини, до яких наслідків призводить недостатня навченість (або, швидше, повна відсутність) навичок поведінкового керівництва, пильного відстороненого спостереження, вміння провести функціональне поведінкове обстеження – у наших педагогів, асистентів, батьків.
У ході обговорення Тетяна Костик окреслила обов’язки асистента дитини, провівши чітке розмежування з функціональними обов’язками асистента вихователя і вихователя.
Важливою частиною конференції були майстер-класи і тренінги, яких упродовж двох днів відбулося аж чотири.
Тренінг з етичної комунікації в інклюзії провела Ольга Банах, старша викладачка кафедри педагогіки КЗ ЛОР ЛОІППО, яка на ситуаціях з практики та їхнього детального аналізу дала змогу присутнім учасникам осмислити світоглядні концепти, якими ми свідомо/несвідомо користуємося у взаємодіях.
Майстер-клас, присвячений добору комунікативних засобів у спілкуванні з дитиною з ООП, провела Олена Верблянська, логопед ВСПР (ЦСП «Джерело»).
Другий день конференції відбувся у Центрі соціальних послуг «Джерело», у відділенні соціально-педагогічної реабілітації. Учасники мали змогу ознайомитися з напрямками діяльності Центру, познайомитися з ‘клієнтами’ «Джерела» – дітьми та дорослими з важкими/комплексними порушеннями розвитку, педагогами та фахівцями Центру; а також відвідали зустріч із директорками інклюзивно-ресурсних центрів Сихівського та Франківського районів м.Львова Ольгою Пацутою та Христиною Слободян.
Фінальний тренінг «Візуальні вказівки як допомога дітям з особливостями розвитку» на завершення конференції провела практичний психолог ВСПР (ЦСП «Джерело») Ірина Сенк.
Відео конференції можна переглянути тут: https://drive.google.com/file/d/1Ggih7LWQjxlemsnL85S9CkrnKahGG-FZ/view?usp=sharing