12 вересня 2024 року в актовій залі ЛОІППО відбувся методичний семінар для фахівців психологічної служби спеціальних закладів освіти «Психологічна підтримка учасників освітнього процесу в умовах воєнних дій».
Діти з особливими освітніми потребами, які навчаються в спеціальних закладах освіти є більш вразливими в кризових ситуаціях на емоційному, когнітивному та поведінкових рівнях. Через свої особливості вони піддаються підвищеному ризику стресових реакцій та тривоги. Як зовнішню реакцію можна чекати регресивних реакцій, або, навіть регресивних станів, поведінкових змін таких, як неспокійність, гострі емоційні спалахи (гнів, плач, істерики), хвилювання або байдужість і апатія.
Олена Стадник, завідувачка кабінету «Навчально-методичний центр психологічної служби», окреслила ключові виклики освітнього процесу в умовах війни, освітні втрати та навчальні розриви здобувачів освіти, ознайомила присутніх з новими нормативно-правовими документами щодо організації психологічного та соціально-педагогічного супроводу осіб з особливими освітніми потребами. Вона проаналізувала особливості організаційно-методичного напряму роботи та зазначила, що фахівцю психологічної служби треба вміти швидко та гнучко реагувати на зміни в освітньому середовищі, що вимагає прийняття обґрунтованих рішень для психологічної підтримки здобувачів освіти та вирішення важливих завдань практичної діяльності.
Наталія Яремкович, методистка кабінету «Навчально-методичний центр психологічної служби», представила учасникам зустрічі основні теми просвітницької та профілактичної діяльності фахівців психологічної служби та систему заходів щодо вирішення конфліктів мирним шляхом, формування базових навичок медіації однолітків, запобігання суїцидальним проявам і нахилам, протистояння булінгу та насильству в учнівському середовищі. Вона рекомендувала застососувати психологічні хвилинки під час уроку, що допоможе учням зняти емоційне напруження, стати більш спокійними, врівноваженими, відновити почуття безпеки та психоемоційного комфорту, що є природним механізмом стабілізації.
Наталія Субота, методистка кабінету «Навчально-методичний центр психологічної служби», поінформувала практичних психологів і соціальних педагогів про створення безпечного освітнього середовища, надання індивідуальної підтримки учням з особливими освітніми потребами, недопущення ускладнення та погіршення їхнього психологічного стану, а також прокоментувала особливості проведення корекційної та консультаційної роботи з учасниками освітнього процесу.
У другій частині методичного семінару обговорювали питання професійного зростання практичних психологів та соціальних педагогів. В умовах пошуку нових форм професійного розвитку створили спільноту фахівців психологічної служби, яка утворить інноваційний простір для професійного зросту. Вітаємо Мар’яну Жилу, практичного психолога КЗ ЛОР «Багатопрофільний навчально-реабілітаційний центр «Оберіг», яка стала головою спільноти.
Підсумовуючи, Олена Стадник зазначила, що індивідуальна психологічна підтримка здобувачів освіти сприяє підвищенню їхньої мотивації до навчання, подоланню стресу та тривожності, які виникають в умовах воєнного стану. Вона рекомендувала присутнім звернути увагу фахівців психологічної служби на проведенні заходів для педагогів та батьків щодо надання базової психологічної підтримки для роботи з дітьми, які отримали психологічну травму та стосовно особливостей психічного здоров’я дітей.