7 листопада 2024 року відбувся семінар-практикум спільноти вчителів природничого циклу Новояворівської територіальної громади «Лісова школа як модель навчання в природному просторі» в екоосвітньому просторі у ведмежому притулку «Домажир», який організувала Марія Лазорко, старша викладачка кафедри природничо-математичної освіти КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти».
Провідна ідея зустрічі: популяризація уроків у довкіллі. У лісовій авдиторії, серед мальовничої природи можна проводити екоосвітні уроки, уроки милування природою, уроки емпатії та доброти. Такі заняття потрібні для повноцінного функціонування мозку та розвитку інтелектуальних сил школярів. Адже у природі закладені в доступній для дитини формі прості і разом з тим дуже складні речі: предмети, факти, явища, властивості, залежності, закономірності, причинно-наслідкові зв’язки.
На семінарі розглянули питання:
- Уроки в довкіллі.
- Лісова школа як модель навчання у природньому просторі.
- Притулок – ворота у світ дивовижної флори та фауни.
- Академія диких тварин. Збереження популяції бурих ведмедів.
- Лісова школа: квести, природні лабіринти, екологічні стежки, вікторини для різних шкільних вікових груп.
Тетяна Первій, керівниця відділу по роботі з відвідувачами екоосвітнього простору у ведмежому притулку «Домажир», представила гостинну інфраструктуру, розповіла про місію закладу, особливості організації освітньо-пізнавальних екскурсій, додаткові локації для забезпечення харчування та відпочинку дітей.
Марія Лазорко ознайомила учасників з різновидами уроків у довкіллі та моделями навчання у природному просторі, презентувала лісову школу як модель навчання у природньому просторі, запропонувала лісовий журнал для лісових уроків, інтерактивні вправи, можливі «пригодницькі запитання», твори-перевтілення, дидактичні вправи для уроків серед природи.
Анастасія Колосовська, координаторка освітніх проєктів, розповіла про місію, пріорітети, основні напрями та діяльність організації щодо захисту тварин. Вона представила екскурсійні маршрути із освітніми інсталяціями та провела учасників Ведмежими шляхами. Це екскурсійні маршрути різної складності, організовані як освітні кола, де учні можуть дізнатися багато цікавої інформації про тварин. Провела з педагогами квест, ознайомила з майстер-класами та локаціями притулку для навчання дітей різних вікових груп (екологічними стежками, природними лабіринтами). Інтерактивні уроки, квести, майстер-класи розроблені з метою розширення знань про природу рідного краю. Уроки у лісовій школі сприяють дбайливому ставленню до навколишнього середовища. Анастасія Колосовська зазначила, що освітня діяльність щодо захисту тварин відіграє провідну роль у зміні ставлення людей і має великий вплив на життя тварин.
Леся Серафим, консультантка КУ «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Новояворівської міської ради, підкреслила роль екоуроків, екологічних стежин, лісової школи, метою яких є розширення знань учнів про природу рідного краю, розвиток емпатії, співчуття. Зазначила важливість таких видів діяльності для формування екологічної грамотності.
Обговорили з учасниками можливі теми уроків, які включають природне середовище, різноманітність рослин, тварин, життєві форми рослин, роль дерев у житті людей, екосистеми, ланцюги живлення, розпізнавання конкретних рослин і тварин, природоохоронні території. Завершили зустріч вправами «Оркестр природи», «Розмах крил» та виготовили креативні листівки з природного осіннього матеріалу.
Лісова школа – це не конкретний освітній заклад, а модель навчання в природному середовищі. Учні, відвідуючи уроки лісової школи, навчаються спостерігати, досліджувати, аналізувати, взаємодіяти з природою, працювати в команді.
Вдячні Збройним Силам України за можливість працювати, досліджувати, творити, мріяти!