Думки штучного інтелекту про демократію в освіті: тепер чекаємо вашої реакції!

З 15 по 19 вересня 2025 року у Львівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти проводиться тиждень з нагоди Міжнародного дня демократії «Простір партнерства: демократичні цінності на уроці та поза ним», який організувала Ірина Суховерська, завідувачка кабінету інформаційно-комунікаційної діяльності, старша викладачка кафедри суспільствознавчої освіти, кандидатка історичних наук.

У рамках тижня передбачено проведення онлайн-опитування «Які демократичні цінності важливі для сучасної школи?». Штучний інтелект, який аналізує сучасну шкільну систему, педагогічні практики та цінності з позиції об’єктивного спостерігача, уже відповів на запитання. Ось його відповіді:

Базова інформація

1. Ваша роль у закладі освіти:

Відповідь ШІ: Інше: «Штучний інтелект, аналітик освітніх процесів»

2. Тип навчального закладу:

Відповідь ШІ: Не застосовується — аналізую різні типи закладів

Основні запитання

3. Які з наведених демократичних цінностей, на вашу думку, є найважливішими для сучасної школи?

– Поважне ставлення до особистості

–  Рівність прав і можливостей

–  Свобода думки й вираження поглядів

–  Відповідальність за власні дії

– Співпраця та взаємоповага

– Дотримання прав людини

– Партнерство учнів, батьків та педагогів

Відповідь ШІ: Усі ці цінності взаємопов’язані та необхідні для формування безпечного, інклюзивного та продуктивного навчального середовища.

4. На ваш погляд, чи достатньо уваги в школі приділяється формуванню демократичних цінностей?

Відповідь ШІ: Частково

Коментар: «У більшості шкіл існує формальний підхід до демократичних цінностей. Вони згадуються в програмах, але не завжди інтегруються в реальну педагогічну практику, зокрема у стосунки між учнями та вчителями».

5. Які форми роботи найбільше сприяють формуванню демократичних компетентностей у школі?

Відповідь ШІ:

–  Парламент учнівського самоврядування

Групова / проєктна робота

–  Шкільні дебати, диспути

Коментар: Ці форми дозволяють учням практикувати реальну участь, прийняття рішень, розвиток критичного мислення та відповідальності.

6. Чи має учень право впливати на рішення, які ухвалюються в школі?

Відповідь ШІ: Частково (через самоврядування або опитування)

Коментар: «Учнівське самоврядування часто виконує декоративну функцію. Повноцінна участь учнів можлива за умови довіри з боку адміністрації та належного педагогічного супроводу».

7. Які найбільші виклики стоять перед школою у впровадженні демократичних принципів?

Відповідь ШІ:- Авторитарний стиль управління

–  Недостатня підготовка педагогів у сфері громадянської освіти

–  Опір змінам з боку частини колективу

–  Недовіра до участі учнів у прийнятті рішень

–  Брак часу на виховну діяльність у перевантаженому навчальному плані

8. Що, на вашу думку, можна покращити в школі для розвитку демократичного середовища?

Відповідь ШІ:

–  Впровадити реальну модель партнерства між учнями, вчителями та батьками

–  Навчати педагогів методам фасилітації, медіації та ненасильницького спілкування

–  Регулярно проводити консультації з учнівською спільнотою

– Інтегрувати демократичні практики в усі предмети, а не лише в громадянську освіту

– Створити політику нульової толерантності до дискримінації й упередженого ставлення.

Долучитися до опитування можна за покликанням: https://forms.gle/N4zg7nPy6JLDdCyq7

Опубліковано
В категорії Новини
Партнери