З 15 по 19 вересня 2025 року у Львівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти проводиться тиждень з нагоди Міжнародного дня демократії «Простір партнерства: демократичні цінності на уроці та поза ним», який організувала Ірина Суховерська, завідувачка кабінету інформаційно-комунікаційної діяльності, старша викладачка кафедри суспільствознавчої освіти, кандидатка історичних наук.
У рамках тижня передбачено проведення онлайн-опитування «Які демократичні цінності важливі для сучасної школи?». Штучний інтелект, який аналізує сучасну шкільну систему, педагогічні практики та цінності з позиції об’єктивного спостерігача, уже відповів на запитання. Ось його відповіді:
Базова інформація
1. Ваша роль у закладі освіти:
Відповідь ШІ: Інше: «Штучний інтелект, аналітик освітніх процесів»
2. Тип навчального закладу:
Відповідь ШІ: Не застосовується — аналізую різні типи закладів
Основні запитання
3. Які з наведених демократичних цінностей, на вашу думку, є найважливішими для сучасної школи?
– Поважне ставлення до особистості
– Рівність прав і можливостей
– Свобода думки й вираження поглядів
– Відповідальність за власні дії
– Співпраця та взаємоповага
– Дотримання прав людини
– Партнерство учнів, батьків та педагогів
Відповідь ШІ: Усі ці цінності взаємопов’язані та необхідні для формування безпечного, інклюзивного та продуктивного навчального середовища.
4. На ваш погляд, чи достатньо уваги в школі приділяється формуванню демократичних цінностей?
Відповідь ШІ: Частково
Коментар: «У більшості шкіл існує формальний підхід до демократичних цінностей. Вони згадуються в програмах, але не завжди інтегруються в реальну педагогічну практику, зокрема у стосунки між учнями та вчителями».
5. Які форми роботи найбільше сприяють формуванню демократичних компетентностей у школі?
Відповідь ШІ:
– Парламент учнівського самоврядування
– Групова / проєктна робота
– Шкільні дебати, диспути
Коментар: Ці форми дозволяють учням практикувати реальну участь, прийняття рішень, розвиток критичного мислення та відповідальності.
6. Чи має учень право впливати на рішення, які ухвалюються в школі?
Відповідь ШІ: Частково (через самоврядування або опитування)
Коментар: «Учнівське самоврядування часто виконує декоративну функцію. Повноцінна участь учнів можлива за умови довіри з боку адміністрації та належного педагогічного супроводу».
7. Які найбільші виклики стоять перед школою у впровадженні демократичних принципів?
Відповідь ШІ:- Авторитарний стиль управління
– Недостатня підготовка педагогів у сфері громадянської освіти
– Опір змінам з боку частини колективу
– Недовіра до участі учнів у прийнятті рішень
– Брак часу на виховну діяльність у перевантаженому навчальному плані
8. Що, на вашу думку, можна покращити в школі для розвитку демократичного середовища?
Відповідь ШІ:
– Впровадити реальну модель партнерства між учнями, вчителями та батьками
– Навчати педагогів методам фасилітації, медіації та ненасильницького спілкування
– Регулярно проводити консультації з учнівською спільнотою
– Інтегрувати демократичні практики в усі предмети, а не лише в громадянську освіту
– Створити політику нульової толерантності до дискримінації й упередженого ставлення.
Долучитися до опитування можна за покликанням: https://forms.gle/N4zg7nPy6JLDdCyq7