8 грудня 2025 року на базі середньої загальноосвітньої школи № 55 м. Львова відбувся актуальний тренінг для педагогів на тему «Стратегії протидії індоктринації та російським наративам в освітньому просторі». На запрошення адміністрації закладу освіти захід провела Ірина Васильків, старша викладачка кафедри суспільствознавчої освіти КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти».
В умовах гібридної війни мішенню ворожих інформаційних атак стає кожен із нас, кожна школа та кожен клас. Саме тому метою зустрічі став глибокий аналіз механізмів впливу на свідомість та формування навичок захисту власної ідентичності.
Учасники досліджували середовище постправди, де емоції часто переважають над фактами (метафора «Ваги»). Ірина Васильків продемонструвала, що сучасна пропаганда — це не випадковість, а системний конвеєр. Вправа «Інформаційна дієта» допомогла вчителям проаналізувати власні інформаційні бульбашки та джерела новин.
Особливу увагу приділили тому, як конструюються наративи. Використовуючи метафору «Сузір’я», педагоги розбирали, як з одних і тих самих фактів-зірок можна скласти діаметрально протилежні фігури-історії, та вчилися «віджимати воду» з емоційних заголовків за допомогою «Детектора маніпуляцій».
Ключова частина тренінгу стосувалася психології сприйняття: чому мозок «купує» брехню і як захистити ідентичність. Учасники розглянули поняття патерної поведінки та автоматичних реакцій, які змушують нас поширювати «зраду» ще до прочитання тексту.
Глибока дискусія розгорнулася навколо теми індоктринації та ідентичності. Концепт «загроженої ідентичності» пояснює, чому збереження мови, історії та культурної пам’яті є питанням національної безпеки, а не просто гуманітарною сферою. Коли ми визнаємо, що наша сутність перебуває під прицілом, це мобілізує внутрішні ресурси та перетворює пасивне споживання інформації на свідомий захист свого «Я».
Практичним підсумком стало опанування техніки «Рука критичного мислення». Це простий алгоритм із 5 питань, який дозволяє проаналізувати і перевірити будь-яку новину.
Учасники продемонстрували чітке розуміння необхідності переходити від емоційної реакції на пропаганду до структурованого аналізу. Тренінг сформував основу для подальшої роботи над розробкою конкретних антидотів для російських наративів.















