19 травня 2025 року у Львівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти відбулася надзвичайно змістовна та інтелектуально насичена лекція докторки історичних наук, старшої наукової співробітниці відділу «Теорії і методики археографії та джерелознавчих наук» Інституту української археографії та джерелознавства імені М. С. Грушевського НАН України, акторки книги «Українські світи Речі Посполитої. Історії про історії» Наталії Старченко на тему «Ціннісна складова ранньомодерної історії України як основа історичного мислення і сучасної ідентичності». Захід зібрав педагогів Львівщини, науковців, методистів та освітян, зацікавлених у поглибленому осмисленні української історії як важливого чинника формування ідентичності та громадянської свідомості.
Зі вступним словом до учасників звернувся директор ЛОІППО, кандидат фізико-математичних наук Павло Хобзей, який наголосив на стратегічному значенні теми: формування української національної та громадянської ідентичності — одне з пріоритетних завдань у роботі інституту. Він наголосив, що Наталія Пастушенко, заступниця директора з науково-педагогічної роботи, кандидатка педагогічних наук, координує цю ділянку у ЛОІППО.
У своїй лекції Наталія Старченко запропонувала глибоке осмислення того, як історичні події ранньомодерної доби впливали на формування ідентичностей — тоді й тепер. Через аналіз історичних джерел, політичних дискурсів та уявлень того часу лекторка підняла низку непростих, проте надзвичайно актуальних запитань:
- Польське королівство та Річ Посполита: польські чи «наші»?
- Свої і чужі: хто був конструктором “старого прекрасного світу” і хто реально володів “державами”?
- Політичний народ як колективний гравець: союзники, опоненти, учасники переговорів;
- Волинська шляхта на Люблінському сеймі: уявлення про “свій народ”;
- Культурна зустріч і розмежування: чи “коронна” Русь впізнала прибульців з Великого князівства Литовського?
- Права і гідність: як українські воєводства захищали свої політичні інтереси в межах Речі Посполитої.
Лекція викликала жваве обговорення серед учасників. Зокрема, активну участь взяла Марта Знак, методистка кабінету координації впровадження НУШ ЛОІППО, яка працює над дисертаційним дослідженням на дотичну тематику. Учасники поділилися враженнями про актуальність теми, її глибину й потребу інтеграції подібного історичного мислення в сучасні шкільні курси.
Атмосфера події стала підтвердженням того, що фахова розмова про історію — це не лише науковий інтерес, а й крок до формування критичного мислення, глибшого розуміння національної ідентичності та відповідального громадянства.Щиро дякуємо Наталії Старченко за інтелектуальну щедрість, усім присутнім — за відкритість до діалогу. Подібні зустрічі повинні стати постійною практикою у нашій освітній спільноті.