27 листопада 2024 року в КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» відбувся круглий стіл «Формування української національної та громадянської ідентичності в учасників освітнього процесу через вивчення визначних постатей українського народу». У заході взяли участь педагогічні працівники Львівщини.
Галина Сохань, завідувачка кафедри суспільствознавчої освіти КЗ ЛОР ЛОІППО, кандидатка філологічних наук, модераторка заходу, звернула увагу освітян на актуальність тематики круглого столу в контексті реалізації Закону України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності». Учасники заходу активно обговорювали питання, що таке українська національна та громадянська ідентичність і як її можна формувати через вивчення визначних постатей українського народу.
Оксана Стельмахович-Нахлік, кандидатка філологічних наук, старша наукова співробітниця Інституту Івана Франка НАН України, розповіла про свого батька – видатного педагога, науковця, сподвижника української народної педагогіки Мирослава Стельмаховича, яким він був у житті, про що писав, які цінності намагався передати цілим поколінням. Усі учасники отримали від пані Оксани листівки зі світлинами та короткими відомостями про Мирослава Стельмаховича.
Продовжив обговорення формування національної і громадянської ідентичності на прикладі сім’ї, родини Остап Головатий, викладач Львівського коледжу декоративного та ужиткового мистецтва ім. Івана Труша. Зокрема він поділився спогадами про свого батька, українського художника Петра Головатого, який, попри ув’язнення і репресії, створював картини, популяризував українське.
Лариса Дзюбинська, заступниця директора Львівської української гуманітарної гімназії ім. О.Степанів, поділилася власними успішними практиками, яким чином можна формувати національну і громадянську ідентичність у школярів через впровадження в освітній процес ідей, настанов митрополита Андрея Шептицького.
Володимир Адамчук окреслив духовно-моральну складову у формуванні національної і громадянської ідентичності на прикладі своєї діяльності як військового капелана і викладача Львівського ліцею імені Героїв Крут.
Мотиваційним був виступ директорки Добростанської гімназії Ірини Кушнір, яка поділилася досвідом створення в освітньому закладі простору героїв як результату проєктної діяльності педагогів, учнів і батьків. У доповнення Галина Заблоцька, вчителька цього ж освітнього закладу, продемонструвала власні інтерактивні ігри, зокрема одну з таких, яка в захопливий спосіб спонукає більше дізнатися про життя і творчість українського письменника, філософа Григорія Сковороду.
Марія Русановська, аспірантка кафедри теорії літератури та порівняльного літературознавства Львівського національного університету імені Івана Франка, вчителька Добростанської гімназії, зацікавила учасників круглого столу онлайн-інструментами, подкастами про відомих українських постатей (на прикладі письменниці Лесі Українки).
Надія Королевич,вчителька Бердихівського ЗЗСО І-ІІІ ст., розповіла про музейну педагогіку як інструмент формування національної і громадянської ідентичності (на прикладі Музею Шептицьких у Прилбичах), формування етнопростору, квести.
Про сучасних героїв, їхній вплив на формування національної і громадянської ідентичності учасників освітнього процесу, волонтерську діяльність розповіла вчителька Старицького ЗЗСО І-ІІІ ст. ім. Ю.Костіва Віра Щадило, яка навела при тому чимало прикладів із роботи школи у цьому напрямку.
У підсумку круглого столу під час активності «Вільний мікрофон» Галина Мрачковська, консультантка Центру професійного розвитку педагогічних працівників м. Львова, та Галина Вненкевич, провідна спеціалістка відділу освіти Жовківської міської ради, окреслили тематику наступних зустрічей, а вчителі Галина Вихопень (Жовтанецький ліцей), Інна Латишева (Добротвірський опорний ЗЗСО I-III ступенів), Леся Яцків (Рава-Руський ЗЗСО І-ІІІст. №2), Ірина Кобрин (Волицький ЗЗСО І-ІІІ ст.), Дарія Атлахович (СЗШ №73 м.Львова) долучилися до обміну методичних ідей щодо актуальних питань змісту і методики формування української національної і громадянської ідентичності учасників освітнього процесу у різних напрямках. А на завершення заходу Леся Балух, вчителька КЗ ЛОР «Краковецький навчально-реабілітаційний центр з поглибленою професійною підготовкою», порадувала всіх феноменом мікровишивки, її красою і ювелірністю.
Галина Сохань подякувала всім за участь у круглому столі, зокрема за презентовані напрацювання і методичні ідеї. Учасники висловила сподівання на нові зустрічі уже в 2025 році.