У рамках ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Освіта та наука крізь виклики сьогодення», організованої Запорізьким обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти, 15 травня 2025 у дистанційному форматі пройшли панельні дебати на тему «Освіта та наука в суспільно-гуманітарній сфері: відповідаємо на виклики сучасності», участь в яких взяла Ірина Суховерська, завідувачка кабінету інформаційно-комунікаційної діяльності Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидатка історичних наук.
Захід, організований Ольгою Сирцовою, кандидаткою історичних наук, доценткою, завідувачкою кафедри суспільно-гуманітарних дисциплін КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР, та Оленою Хаустовою, кандидаткою педагогічних наук, доценткою кафедри суспільно-гуманітарних дисциплін, об’єднав науковців, педагогів і практиків для обговорення сучасних викликів в освіті.
Ірини Суховерська представила в інтерактивному форматі тему «Штучний інтелект у контексті інформаційної війни: місце критичного мислення в освітньому процесі». Її виступ мав на меті не лише окреслити загрози, але й запропонувати конкретні освітні стратегії протидії дезінформації. Вона наголосила, що ШІ вже присутній в освіті, і заборона не зупинить його використання. Замість цього потрібно навчити учнів відповідального користування.
Практичні приклади інтеграції ШІ в освітній процес:
- впровадження вправи «Факт чи брехня?» під час кожного уроку;
- аналіз новин і зображень на заняттях з відповідної теми;
- дебати з ШІ (ChatGPT проти учня);
- вправи з виявлення маніпуляцій у медіа.
Ці методики не лише залучають учнів до аналізу, а й формують стійкість до інформаційного тиску.
Ірина Суховерська поділилася досвідом проведення інтелектуальних змагань «Штучний розум проти людської мудрості», завдяки яким учні мали змогу переконатися, що здатні виграти навіть у штучного інтелекту. Вона зазначила, що молодь має унікальну можливість використовувати штучний інтелект для покращення світу та створення нових перспектив.
Штучний інтелект не має стати проблемою — він має стати відповідальним партнером. Але це можливо лише тоді, коли освіта навчає мислити, а не лише повторювати. Щиро дякуємо організаторам панельних дебатів — Ользі Сирцовій та Олені Хаустовій — за високий рівень організації, актуальну тематику заходу та створення простору для професійного обміну досвідом між науковцями й освітянами.